Beszámoló a Lendületben Erasmus+ keretében zajlott tanártovábbképzésről

Több évtizednyi pedagógus munka, diplomák, továbbképzések és egy fárasztó tanév után kíváncsisággal telve indul el az ember egy nyári kurzusra. Ciprus milyen pluszt adhat?

Lelkesen mutattuk be kis országunkat, iskolánkat és döbbenten hallgattuk Ciprus 11 000 éves történelmét. Beszélgettünk a nálunk felmerülő nehézségekről, miközben megtudtuk, hogy a cipriótáknál kétszer többen vannak a turisták és számos nemzet polgárai. Az étteremben erdélyi magyar anyanyelvű pincérek szolgáltak ki, a sarki boltban szlovák eladóval találkoztunk nap mint nap, szállásadónk orosz volt. Tanárunk olyan osztályban tanít, ahol csak külföldi diákok vannak, néhányan a befogadó ország nyelvét sem beszélik. Egy ilyen sokszínű országban természetes a másság, alapvető magatartás az elfogadás, befogadás, jól kidolgozott szabályaik vannak a magatartási problémák, a rasszizmus, a zaklatás kezelésére.

Mindkét tanfolyamot, amin részt vettem a limassoli EDUculture képző intézmény szervezte. 2019.08-15-21-ig – az eredetileg tervezett Reading the city helyett, ami nem indult – a Facing behavioral problems-Indiscipline, racism and bullying in the classroom képzésen, majd 08.22-27-ig a Building a positive learning environment – Classroom management, communication skills, effective teaching and learning tanfolyamon voltam.

A tanfolyamokon az elméleti képzés, a csoportmunka és az iskolán kívüli programok váltogatták egymást. Tudományos cikkek, jól szerkesztett előadásanyagok, a témában jártas tanárok fogtak munkára bennünket a légkondicionált tantermekben. Délben hosszú ebédszünetben tapasztalhattuk meg, milyen is a szieszta.

Délutánjainkat Limassol hűvös, kincsekben gazdag múzeumai vagy az UNESCO Világörökség évezredes műemlékeinek forró kövei között töltöttük, ahol tanáraink kalauzoltak bennünket, példát adva, miképp lehet lazítani az osztálytermi kereteken, hogyan tudjuk az iskola falain kívüli programok beiktatásával a pozitív osztálytermi légkört kialakítani.

A csoportmunka, a közösen készített végső prezentáció jó lehetőséget teremtett a román, osztrák, spanyol, finn, szlovén, litván, horvát kollegákkal való kapcsolatteremtésre, munkájuk, mentalitásuk megismerésére és a közösen használt angol nyelv gyakorlására.

Szabadidőnket szervezte az iskola – közös ciprusi vacsorán, nicosiai kiránduláson vettünk részt -, és szerveztük mi közösen a csoporttársakkal is, számos festői helyet, gyönyörű tengerpartot, élő zenés bárt, Afrodité emlékhelyet fedeztünk fel. Lépten-nyomon a sziget színes történelmének emlékeibe botlottunk, nyitott, barátságos emberekkel találkoztunk. Braille írás a múzeumi feliratokon és kerekes székes strandolókat segítő szerkezet a tengerpartokon, szuvlaki  és jeges,hűsítő frappé, flamingók az állatkertben, a sziget rengeteg macskája és a mindig rendelkezésre álló miszter Kosztasz. Információk, új módszerek, mentális felüdülés, szemléletváltás.

Hát ezt kaptam Ciprustól. Köszönet érte mindenkinek, aki munkájával hozzájárult ahhoz, hogy részese lehettem.